Opis
Poznanie specyfiki kierunku studiów podyplomowych zarządzanie w administracji publicznej, wymaga wyjaśnienia terminów: zarządzanie i administracja publiczna.
Zrozumienie, na czym polega zarządzanie i czym jest administracja publiczna, da nam odpowiedź na pytanie, czego nauczysz się na studiach z zarządzania w administracji publicznej.
Czym jest zarządzanie?
Zarządzanie to kierunek studiów, który daje przyszłej kadrze kierowniczej i sztabowej gruntowne przygotowanie w obszarach:
- zarządzania
- ekonomii
- finansów
Program studiów zbudowany jest tak, by wyposażyć studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje, potrzebne do podjęcia działań kierowniczych w instytucjach administracyjnych, finansowych czy też we własnej firmie.
Uczelnia przygotuje przyszłych pracowników do wykorzystania w praktyce metod:
- planowania,
- organizowania,
- wyznaczania celów,
- kontroli procesów zachodzących w firmie.
Zarządzanie to także umiejętności niezbędne do rozporządzania pracą innych osób, które umożliwiają wprowadzenie sprzyjającej kultury organizacyjnej w firmie.
Czym jest administracja publiczna?
Administracja publiczna to działalność państwa, która ma na celu dobro ogółu społeczeństwa.
Administracja publiczna składa się z trzech grup podmiotów:
administracja samorządowa
administracja rządowa
administracja państwowa
Administracja samorządowa
Zarządzanie na szczeblu organizacji samorządowej to podejmowanie takich działań, które mają na celu zaspokojenie potrzeb ludzi, którzy zamieszkują dany teren.
Są trzy szczebla administracji samorządowej:
- gmina,
- powiat,
- województwo.
W zależności od jednostki samorządu terytorialnego organizacja samorządowa dba o dobro mieszkańców danej gminy, powiatu i województwa.
Administracja rządowa
1. centralna, która dba o całe terytorium Polski (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie oraz centralne organy administracji rządowej)
2. terenowa, która dba o konkretne terytorium (wojewoda i służby działające regionalnie).
Administracja państwowa
np. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Najwyższa Izba Kontroli, Krajowa Rada Sądownictwa.
Czym jest zarządzanie w administracji publicznej?
Zarządzanie administracją publiczną to:
planowanie, organizowanie, wyznaczanie celów i kontrola procesów, które zachodzą przede wszystkim w:
- administracji państwowej,
- administracji rządowej
- administracji samorządowej.
Co musisz wiedzieć o studiach na kierunku zarządzanie w administracji publicznej?
Na kierunku zarządzanie w administracji publicznej poznasz modele strategicznego zarządzania finansami, poznasz sposoby zarządzania zasobami ludzkimi, a metody zarządzania projektami w administracji publicznej, nie będą miały przed Tobą tajemnic.
Studenci poznają aktualną wiedzę z zakresu zarządzania, ekonomii i prawa oraz poznają ich praktyczne metody jej wykorzystania w takich zadaniach jak:
- wieloaspektowa analiza problemów decyzyjnych,
- planowanie interwencji publicznych,
- zarządzanie finansampublicznymi, realizacja inwestycji lokalnych
Absolwenci kierunku będą posiadali wiedzę i umiejętności niezbędne dla kadry zarządzającej w organizacjach sektora publicznego.
Dla kogo?
W rekrutacji mogą wziąć udział osoby, które ukończyły:
studia I stopnia (dyplom licencjata) lub studia magisterskie (dylom magistra)
Dlaczego warto wybrać ten kierunek?
Chcesz poznać metody z zakresu zarządzania?
Może chciałbyś pracować w organizacji pożytku publicznego i mieć udział w kreowaniu dobra wspólnego?
A może chciałbyś założyć firmę, która współpracuje z sektorem publicznym?
Odpowiedziałeś tak? – studiuj na kierunku Zrządzanie w administracji publicznej!
Potencjalna praca
Absolwenci tego kierunku będą mieli możliwość znalezienia zatrudnienia w:
Sferze administracji publicznej, np.
- administracji rządowej i samorządowej.
- organizacjach pozarządowych,
- instytucjach publicznych,
- instytucjach unii europejskiej.
Ale także w:
Firmach
- konsultingowych,
- prywatnych wykonujących zadania publiczne.
Urzędach administracji rządowych, np.
- marszałkowskich,
- gminy i miasta (oraz w ich spółkach i jednostkach organizacyjnych),
- wojewódzkich,
- skarbowych,
- celnych .
Izbach, np.
- celnych,
- skarbowych.
Inne:
- w instytucjach i ośrodkach badawczych,
- organizacjach międzynarodowych,
- instytucjach kultury,
- organizacjach pozarządowych
Jakie kompetencje zyskują absolwenci kierunku?
W trakcie studiów uzyskujesz wiedzę, umiejętności i kompetencje tj.
Wiedza
- W jaki sposób zarządzać finansami publicznymi? Jak pozyskiwać środki? Jak wygląda prawo zamówień publicznych?
- Jakie są metody rozwijania administracji publicznej ?Jak zarządzać jednostkami administracji publicznej? Z jakich metod planowania, zarządzania możesz skorzystać, żeby rozwinąć jednostkę, którą zarządzasz? Jak powinna być zorganizowana praca jednostki administracji publicznej?
- Jakie metody możesz wykorzystać, żeby rozwinąć kadrę pracowniczą, której zasobami zarządzasz?
- Jak prawidłowo prowadzić procesy administracyjne?
- Co wpływa na jakość świadczenia usług w administracji publicznej?
- Jakie rozwiązania organizacyjno-prawne i procedury dotyczące administracji rządowej oraz samorządowej.
Kompetencje
Student tej specjalności zdobędzie takie kompetencje jak:
- inicjatywa
- orientacja na wyniki
- orientacja na dobro wspólne
- praca zespołowa
Umiejętności w administracji publicznej
Absolwent studiów podyplomowych w administracji publicznej potrafi m.in.:
- zaprojektować, wdrożyć i ewaluować inicjatywy jednostki publicznej,
- dokonać analizy finansowej, zarządzać środkami finansowymi oraz szukać źródeł finansowania,
- rozwiązywać problemy polityczne, społeczne, gospodarcze i administracyjno-prawne związane z obszarem zarządzania publicznego,
- negocjować i dobrze się komunikować,
- planowanie pracy własnej i zespołu,
- przygotować zapytanie ofertowe, zastosować wiedzę na temat realizacji procedur przetargowych,
- potrafi zrealizować briefing prasowy, konferencję prasową oraz debatę publiczną.