Opis
Już w dzieciństwie uczymy się wyróżniać podstawowe zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak.
Są jeszcze dwa zmysły: system przedsionkowy i prorioceptywny.
To dzięki nim możemy utrzymać równowagę, czy potrafimy zgodnie z naszą wolą koordynować nasze ruchy. Prawidłowe działanie systemu przedsionkowego, propriocepcji i dotyku jest niezbędne, by pozostałe zmysły mogły odpowiednio działać.
Współpraca mózgu i zmysłów jest widoczna w naszych zachowaniach. Jeśli muzyka gra zbyt głośno, ściszamy ją. Jeśli jedzenie nieprzyjemnie pachnie, wiemy, że możemy się zatruć. Jeśli współpraca mózgu i zmysłów nie układa się pomyślnie, nasze zachowania są nieadekwatne.
Zaburzenia integracji sensorycznej wynikają z tego, że mózg nie potrafi poprawnie zinterpretować sygnałów, które płyną ze zmysłów i powiązać ich ze wcześniejszymi doświadczeniami. Widoczne jest to w codziennym funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka.
Przykładowe objawy zaburzeń integracji sensorycznej
- nieodpowiednia koordynacja ruchowa,
- zbyt silne ściskanie,
- nadwrażliwość na bodźce zmysłowe,
- trudności z koncentracją uwagi,
- trudności z utrzymaniem równowagi,
- agresywność i nadruchliwość,
- opóźnienie rozwoju motoryki małej i dużej np. kłopot z używaniem nożyczek.
Głównym celem studiów podyplomowych jest przygotowanie absolwentów do roli terapeuty integracji sensorycznej.
Celem terapii SI jest integracja bodźców zmysłowych, a dalej polepszenie rozwoju motorycznego, emocjonalnego, poznawczego oraz polepszenie zdolności uczenia się i zachowania.
Co musisz wiedzieć o studiach podyplomowych na kierunku ?
O zaburzeniach integracji sensorycznej, mówimy gdy mózg, niewłaściwie interpretuje informacje płynące ze zmysłów, wywołując nieadekwatne reakcje. Terapia Integracji Sensorycznej ma przywrócić odpowiedni odbiór świata zewnętrznego przez zmysły. W terapii integracji sensorycznej kluczowa jest stymulacja receptorów zmysłowych, które nie działają odpowiednio, by wykształciły reakcje adaptacyjne. W ten sposób mózg ma nauczyć się odbierać dany bodziec przez konkretny zmysł.
Podstawą jest pobudzaniu zmysłów: dotyku, czucia głębokiego, równowagi.
Terapeuta integracji sensorycznej dobiera ćwiczenia i zabawy, które stymulują układ nerwowy do poprawnego odbioru i interpretacji informacji, które płyną z konkretnych zmysłów. Studia podyplomowe na kierunku integracja sensoryczna ma wyposażyć Cię w niezbędne umiejętności, byś mógł ułożyć odpowiedni program terapeutyczny.
Zasady rekrutacji
W rekrutacji mogą brać udział osoby, które mają kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela lub ukończyły studia pedagogiczne.
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Podstawa prawna, na której oparte są zasady rekrutacji:
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Dlaczego wybrać ten kierunek?
Zajęcia prowadzone przez certyfikowanego terapeutę terapii SI są bardzo pożądane na rynku konsumenckim. Obecnie rośnie świadomość na temat tego zaburzenia, więc jest coraz częściej diagnozowane. Koszt wizyty w salce SI waha się od 80-150 zł za 45 min. terapii.
Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku integracji sensorycznej daje większe możliwości zatrudnienia, a zyskane kompetencje są podstawą do uzyskania podwyżki w starej pracy.
Uzyskane kwalifikacje uprawniają Cię do szukania pracy w:
- szkołach specjalistycznych, szczególnie na etapie żłobkowym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- poradniach pedagogiczno-psychologicznych,
- w ośrodkach i świetlicach terapii zajęciowej,
- w zakładach opieki zdrowotnej
- w ośrodkach preadopcyjnych
Możesz także otworzyć własny gabinet.
Jakie kompetencje zyskują absolwenci kierunku?
Program studiów uwzględnia m.in. poniższe bloki tematyczne:
- strategie terapeutyczne w integracji sensorycznej,
- metody rehabilitacji,
- diagnoza przetwarzania sensorycznego,
- techniki i metody stymulacji zmysłów,
- organizacja sali sensorycznej, sprzęt i przedmioty użyteczne do stymulacji zmysłów.
Absolwenci studiów podyplomowych zdobędą umiejętności:
- planowania i organizacji procesu terapeutycznego, który ma na celu rozwój integracji sensorycznej,
- dostosowania stopnia trudności i rodzaju ćwiczeń do stopnia deficytu i możliwości dziecka.