Opis
Absolwent studiów podyplomowych na kierunku zarządzanie oświatą zostanie wyposażony w niezbędną wiedzę, kompetencje i umiejętności do podjęcia kierowniczego stanowiska w placówce oświatowej.
Absolwent pozna praktyczne metody zarządzania: zasobami kadry oświatowej, finansami i kształceniem. Słuchacze studiów podyplomowych zapoznają z aspektami prawny, które regulują życie szkoły, a także poznają zagadnienia z metodyki uczenia się niezbędne do opracowania efektywnego programu nauczania.
Ukończenie studiów podyplomowych daje uprawnienia do zajęcia stanowisk kierowniczych w szkołach lub placówkach oświatowo-wychowawczych.
Częstymi słuchaczami studiów podyplomowych są nauczyciele, którzy ubiegają się o stanowiska dyrektora oraz pracownicy oświatowej administracji samorządowej, którzy chcą ubiegać się o stanowiska kierownicze.
Studia podyplomowe realizowane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Co musisz wiedzieć o studiach na kierunku zarządzanie oświatą
Chcesz uzyskać umiejętności kierowania szkołą lub placówką oświatową? A może chcesz zostać pracownikiem samorządowym i rządowym w administracji oświatowej?
Na studiach podyplomowych uzyskasz kwalifikacje do pracy na stanowiskach kierowniczych w oświacie.
Studia przygotowują do pełnienia funkcji kierowniczych placówką oświatową.
Przeprowadzimy Cię przez zagadnienia administracyjno-prawne, związane z funkcjonowaniem placówki oświatowej, zdobędziesz wiedzę z zarządzania, które niezbędne do sprawowania funkcji kierowniczych w placówce oświatowej oraz poznasz najnowsze trendy w edukacji.
Dla kogo?
Studia podyplomowe na kierunku zarządzanie oświatą, przeznaczone są dla osób, które kandydują na stanowiska kierownicze. W rekrutacji mogą brać udział nauczyciele z kwalifikacjami zgodnymi z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, które powinna posiadać osoba kandydująca na stanowisko kierownicze w zależności od typu i rodzaju szkoły czy placówki publicznej (Dz.U. Nr 184, poz. 1436 z późn. zm).
Kandydat studiów podyplomowych musi mieć ukończone studia wyższe, których skutkiem jest udokumentowane przygotowanie pedagogiczne. Uczestnikami studiów mogą być nauczyciele posiadający odpowiedni poziom wykształcenia (dokumentem wymaganym w rekrutacji jest dyplom ukończenia studiów wyższych, który uprawnia ją do wykonywania zawodu nauczyciela.
Dlaczego wybrać ten kierunek?
Cel Studiów:
Celem studiów jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry kierowniczej dla potrzeb zarządzania we wszelkiego rodzaju placówkach oświatowych.
Potencjalne zatrudnienia:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdza uprawnienia do zajmowania stanowisk kierowniczych we wszystkich typach szkół i placówek oświatowych.
Jakie kompetencje zyskują absolwenci kierunku?
Wiedzę:
Z zarządzania, np.
- Jakie są metody i techniki zarządzanie zasobami ludzkimi, by móc sprawować nadzór pedagogiczny nad zespołem pracowniczym.
- Jakie wyróżniamy metody zarządzania finansami
- metody twórczego zarządzania kształceniem
- Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym.
Z metodyki uczenia się, np.
- Strategie efektywnego uczenia się.;
- Wykorzystanie wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych w planowaniu uczenia się.
- Podstawa programowa jako mapa treści.
- Skuteczne metody opracowywania programu nauczania.
Prawo:
- Jaka polityka kadrowa i procedury prawne, obowiązują placówki oświatowe?
- Jakie regulacje prawne dotyczą placówek oświatowych (i ich praktyczne znaczenie)?
- Według jakiej procedur regulowana jest kadra oświaty (tu np. procedura rekrutacji i selekcji pracowników)
- Jak tworzy się wewnętrzne akty prawne w szkole?
- Jakie standardy musi zachować placówka oświatowa? (np.: wymagana infrastruktura techniczna i wyposażenie szkoły).
Umiejętności:
Absolwent studiów podyplomowych na kierunku zarządzanie edukacją potrafi m.in.:
- sprawnie zarządzać: kadrą edukacyjną, finansami szkoły i procesem kształcenia w placówce oświatowej,
- zaprojektować program rozwoju placówki oświatowej,
- rozwiązywać bieżące problemy społeczne w życiu placówki oświatowej,
- tworzyć, monitorować i ewaluować programy poprawy efektywności kształcenia,
- tworzyć program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.